/>/> VANHUS STADISSA: Novelli Posteljoonin viritys osa 2.

sunnuntai 17. marraskuuta 2013

Novelli Posteljoonin viritys osa 2.

Kärryt oli saatu toukokuun puolivälissä ja kun Valtterin kieppi alkoi jo aamuvarhaisella, oli hän yleensä reilusti ennen puoltapäivää päässyt vapaalle. Sen jälkeen hänen päivän puuhiinsa oli kuulunut Espanpuiston penkillä istuskellen kevätmekkoisten naisten bongaaminen. Mitäpä sitä poikamies muuta olisi vapaalla harrastanut! Valtterille vaan oli muodostunut kärrystä heti alkuunsa melkoinen ongelma, joka oli kärryn alhainen huippunopeus. Aiemmin Valtteri oli pitkine jalkoineen heittänyt jakelureittinsä varsin rivakasti, mutta nyt jonkin normin mukaan keskivertojakajan vauhdille viritetty kärry ei pysynytkään jakomiehen tahdissa. Tai voisihan sen sanoa, että kärry viivytteli mutta mies ei. Yhtälöön oli siis syntynyt ongelma. Tunti tai jopa yli pois päivän pääharrastuksesta tuntui kohtuuttomalta uhraukselta Itellan alttarille. Ja vieläpä ilman eri korvausta!
Postimies Valtteri oli kuitenkin jo lapsesta asti ollut tekniikasta kiinnostunut ja niinpä hän arveli keksineensä keinon homman korjaamiseksi. Ruskeasuon puolella Koroistentiellä sijaitseva Valtterin vuokra-asunto oli talossa, josta löytyi harrastushuone kellarista ja sinne johti loiva ramppi. Tila oli joskus muinoin palvellut autotallina. Eräänä perjantaina Valtteri ohjasi uuden moottorikärrynsä Mannerheimintien yli ohi Ruskeasuon Teboilin kotitalonsa kellaritiloihin ja kaivoi työkalupakkinsa esille. Arvatenkin tälle kärryn viikonloppuretkelle ei ollut esimiesten lupaa paljon kyselty. Eipä sitä olisi kyllä herunutkaan kärryn perin korkean hinnan takia. Säännöt sanoivat, että jakelukalusto säilytetään aina Itellan tiloissa lataushuoneessa lukittujen ovien takana. Tuo ei kuitenkaan Valtterin intoa paljon hidastanut kun tavoitteena oli omien tarkoitusperien edistäminen!
Lauantain ja sunnuntain aikana kellarista kuului tasainen työkalujen kolke. Valtteri joutui lauantaina pistäytymään Konalan Motonetissa noutamassa muutaman sähköliittimen, pari hammaspyörää ja yhden vaijerin.
-          Onneksi kärry on suomalaista alkuperää ja Tunturi-mopon osat sopivat koneeseen, Valtteri tuumi palaillessaan bussilla Motonetista.
Sunnuntai-iltana hämärän rajamailla tuon Ruskeasuon taloyhtiön pihapensaiden suojassa olisi tarkkaavainen katsoja saattanut hyvällä tuurilla nähdä Itellan keltaoranssisen kärryn pujottelevan happomarjapensaiden välissä. Siellä oli testiajo käynnissä viritysten valmistuttua.
Tyytyväisyyttä puhkuva posteljooni Valtteri näki maanantain vastaisena yönä kosteutta tihkuvia unia Espanpuisto tapahtumien taustana. Maanantaille oli Pekka Pouta luvannut kesän ensimmäisen hellepäivän. Jo heti aamulle oli povattu lähes +20 C-astetta ja iltapäivällä luvattiin menevän rikki jo +25 asteen helleraja. Tuo tieto lupaili mielenkiintoisia näkymiä iltapäivän retkelle Espanpuistoon.

Maanantaina aamuvarhaisella nähtiin mies ja postikärry ylittämässä Mannerheimintietä ja kurvaavan pitkin Korppaanmäentietä kohti Tilkantorin vieressä olevaa jakelukeskusta. Muina miehinä hiljaa vihellellen Valtteri lajitteli ja sijoitti reittinsä postit jakelukärryynsä. Sen verran kiirettä oli etteivät työkaveritkaan ehtineet huomata Valtteri uudenlaista intoa ennen jakelukeikkaansa. Aamun työmatkaruuhkan hieman rauhoituttua marssi postimies Valtteri Ruuskanen Tilkankatu myöten kohti Meilahden jakopiiriään. Joku asiaa tunteva olisi heti huomannut posteljoonin vauhdissa jotain outoa, mutta tavallinen karvahattukansa ei huomannut omien yleensä hyvinkin synkkämielisten alkuviikon ajatustensa keskellä posteljoonin kulussa mitään omituista.
JATKUU ...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti