Valtteri Ruuskanen oli postimies jo kolmannessa polvessa.
Pitkänhuiskea ja laiha mies, joka ei jäänyt huomaamattomaksi suuressakaan
ihmisjoukossa. Kahden metrin korkeudella heiluva vaalea harjatukka näkyi kaiken
yli. Valtteri kantoi postin harmaa-keltaista univormua ylpeydellä. Helsingin Meilahden
jakopiiri oli tullut vuosien saatossa hyvin tutuksi. Niin lapset kuin
aikuisetkin tervehtivät aina iloisesti viheltelevää miestä.
-
Valtsu hei! Miten kärry kulkee? lapset huutelivat
aina postimiehen nähdessään.
-
Jep, jep ja gudaa! Hyvin rullaa, hyvin rullaa!
Valtteri vastaili tervehdyksiin ja nosti oikean käden etu- ja keskisormen
virkalakkinsa lippaan.
Takana oli postimiehen kannalta pari ikävää talvea. Lunta oli
tullut siihen malliin, että vanha kuvaus läpi tuulen ja tuiskun ponnistelevasta
postimiehestä oli nähty oikein luonnossa. Jopa Valtterinkin huumori oli ollut
kovalla koetuksella kun liki parinkymmenen kilon painoinen kantolaukku oli
pitänyt ottaa kantoon työntökärryn juututtua lumeen. Reilut metriset hanget
stoppasivat kaikki pyörät tehokkaasti. Meilahden sivukatujen jalkakäytävät
kuuluivat kaupungin aurausjärjestyksessä viimeisinä putsattaviin väyliin.
Posteljoonien sankka joukko olikin protestoinut tiukasti hankalia olosuhteitaan,
mutta mitenpä herrat olisivat lumille mitään mahtaneet. Posteljoonit vaativat
myös esimiehiltään vahvaa panostusta välineistöön.
Mutta kun tekniikka kehittyy, niin se kehittyy vauhdilla!
Siitä oli herunut onnea myös posteljooneille. Eräänä aamuna jakolenkin jälkeen
oli jakelun esimies kutsunut Valtterin luokseen.
-
Nyt saadaan kuule Valtsu uudet pelit
jakohommiin. Menehän Kauppisen Reiskan kanssa käymään Pasilassa!
Niin olivat Reiska ja Valtsu hypänneet takalaiturin viereen
parkkeerattuun Itellan valkoiseen pakuun ja ajaneet Pasilan pääterminaalille.
Siellä oli hämmästyneille miehille esitelty uusi jakelukärry. Se oli varustettu
sähkömoottorilla ja päällä oli lukittava suojakansikin. Joku teknisen puolen
insinööri tai liekö ollut teknikko esitteli kärryn yksityiskohdat ja sen
jälkeen oli ajeltu ensi terminaalin sisällä ja sitten treenattiin ulkona kurvaamista
parkkipaikalla tolppien ympäri.
-
Te kun saitte nyt opiskella näiden kärryjen
vinkeet, niin pystytte näyttämään sitten samat perusjutut muille piirinne
kärrykuskeille. Loput piirinne kärryt tulevat ensi viikolla, opastaja oli
päättänyt esityksensä.
Valtteri ja Kauppisen Reino olivat saaneet kumpikin oman
nimikkokärrynsä ja kolmannen Harjusalmen Mirkulle, joka oli vapaapäivää
viettämässä. Kärryt oli lastattu pakuun ja kuorman kanssa oli palattu
Tilkankadulle Pikku-Huopalahden jakelukeskukseen. Siitä piti pomojen mukaan alkaman
jakohommissa helpommat ajat nyt kun saatiin uudet pelit ja pensselit. Ei
tarvinnut työntää, ei pukata, ei tökätä, ei vetää, ei tempoa eikä nykiä.
Moottorin kuului hoitaa liikkumisen vaatima lihastyö ja posteljooni vaan
sompaili ja näytti kärrylle kulkusuunnat. JATKUU ...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti