/>/> VANHUS STADISSA: Suomen historiaa

sunnuntai 27. lokakuuta 2013

Suomen historiaa

Olin eilen Sukututkimusseuran teemalauantaissa Tieteiden talossa. Tilaisuudessa oli esillä Vanhan Suomen 1700- ja 1800-luku. Olen aiheesta kiinnostunut johtuen orastavasta sukututkimusharrastuksestani. Eniten minua kiinnostavat Pohjanmaan alueella mainittuina vuosina vallinneet olosuhteet. Toivorikkaaana olin varustautunut kuulemaan professorien luentoja aiheesta. Laukussani oli luentolehtiö ja kamera. Olin jopa varautunut taltiomaan esitelmät ääniteenä. Minulla ei kuitenkaan, ilmeisesti tyhmyyttäni tai heikkosta tarkkaavaisuuteen koulun historiantunneilla johtuen, ollut tuttu käsite "Vanha Suomi" sillä tuon käsitteen alla selvitettiinkin Kymenlaakson ja vanhan Karjalan alueen tapahtumia ja tilastoja. Siinä vaiheessa kun estradille astui professori luettelemaan vuosilukuja ja asiakirjoja, kaivoin esille laukustani iPadin ja aloin lukemaan Hesaria välillä selaillen myös Arkistolaitoksen nettisivuja. Tuolla puuhalla jaksoin tunnin kuivan tykityksen vuosilukuja. Sen jälkeen olikin kahvipaussi, josta poistuin vaivihkaa sateisille Kruunuhaan kaduille.

Suosittelen tutustumaan Arkistolaitoksen sivuihin osoitteessa http://www.arkisto.fi/ !
Sieltä löytyy monenmoista kiinnostavaa aihetta tutkailtavaksi!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti