/>/> VANHUS STADISSA: Olenko kärttyisä vanhus?

torstai 31. lokakuuta 2013

Olenko kärttyisä vanhus?

Nuorempana ajattelin herkästi useimmista vanhuksista, että nuo ne vaan valittavat turhaan ja miten joku voi puhua aina sairauksistaan. Aina valitetaan kipuja ja särkyjä. Milloin ei pääse ylös ja milloin ei pääse alas! Milloin istuminen on hankalaa, milloin seisominen aiheuttaa kipuja ja milloin makaaminen ei onnistu mitenkään päin särkyjen takia! Ihmettelin myös miksi vanhukset aina valittavat nuorista ja heidän käyttäytymisestään? Nuoret muka kiilaavat, eivät anna tietä, kiroilevat, eivät anna kulkuvälineissä istuinta jne.? Noin siihen asti kunnes minustakin tuli vanhus!

Nykyisin huomaan ajattelevani juuri samalla tavalla. Nuoret tekevät juuri kaikkia edellä mainittuja asioita ja sehän vasta sieppookin minua. Kuitenkin mietityttää, että olenkohan minä muka sitten jotenkin vanhempana muka viisaampi? Missähän vaiheessa minä alan kiilaamaan ja käyttämään muka vanhuuden edellyttämiä etuoikeuksia?

Sen minä ainakin osaan, siis valittaa vaivojani! Olen huomannut jo pitkän aikaa, että kun olen yhteydessä muiden ihmisten kanssa, on minulla polttava tarve luetella kaikki vaivani ja muutama muukin, jota en ole edes tiennyt itselläni olevankaan. Tuntuu kuin osallistuisin koko ajan kilpailuun siitä kenellä on eniten vaivoja ja kenen vaivat ovat pahempia.

Mutta kaikesta huolimatta, kyllä minun selkääni pakottaa aina kaikkein eniten, eikä Sinun kipusi ole mitään minun särkyihini verrattuna, mutta eilenpä minulla vasta koskikin jalkoihin todella kovasti, niin ja minunpa leikkaus kestikin tunnin pidempään jne. Nykyaikaisesti myös kyllä minun läppärissä on enemmän potkua kuin Sinun ja sain varmaan halvemmalla. Näillä ja monilla muilla argumenteilla olen yrittänyt selviytyä vanhusmaisista keskusteluista voittajana. Jos minä olisin keskustelujen tuomari niin kyllä tuomitsisin itseni ylivoimaiseksi voittajaksi! Nytkin särkee niin ettei ketään ole koskaan särkenyt näin paljon!!!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti