/>/> VANHUS STADISSA: Saammeko roskaa nöyryyden ansiosta?

perjantai 23. tammikuuta 2015

Saammeko roskaa nöyryyden ansiosta?

Se saa nykyään suomalainen sen mitä ansaitseekin! Ei ole kotimaamme kansalainen koskaan halunnut valittaa, voivotella, moittia tai sanoa toiselle poikkinaista sanaa. Mutta taskussa on nyrkki puinut toisen nenää verille ja mieli kironnut sekä meuhkannut pahimpia kadotuksen syövereitä vastapelurille. Sitä on kirkkain silmin uskottu selityksiä, laihdutuskuureja, auktoriteetteja, Tri Tolosia, ravintolan tarjoilijoita, kaupan myyjiä, autokauppiaita, rahanpyytäjiä, terveyskeskusjonoja ja vaikka mitä. On ajateltu ettei ne sille voi mitään ja kuitenkin aina kirottu hommaa omassa mielessä.

No nyt niitä hedelmiä sitten nautitaan ja se tekee kipeää kun on muutenkin ankeat ajat! Meille myydään pask...a, palvelu on monin paikoin ala-arvoista, sovitut jutut eivät pidä, aikataulut pettävät, palvelut katoavat läheltä, yritykset myydään ulkomaille, veroja kiristellään, etuuksia vähennetään, hinnat nousee, ostetaan tavaraa ulkomailta ja kaikkea vastaavaa. Mutta suomalainen se haluaa vaan uskoa, että kyllä ne varmaan parhaansa yrittää ja eiköhän se seuraava asiakas saa sitten kunnollista palvelua tai tavaraa ja kyllähän se siitä varmaan korjautuu jne.!

Jospa käytäisiin vaikka ulkomailla katsomassa, erityisesti eteläisemmässä Euroopassa, niin nähtäisiin kansan helposti ja usein nousevan barrikaadeille esittämään vastalauseensa epäkohtiin. Eikä semmoinen käytös ainakaan yksin selitä eteläisiä talousongelmia. Ja vaikka selittäisikin niin kyllä joku muu maa aina lähettää rahaa talouden korjaamiseen.

Mutta kyllä suomalaisen kuluttajan pitää ottaa pää pois pers... eikun pensaasta ja ryhtyä vaatimaan oikeaa ja kunnollista, hyvää ja toimivaa, kaunista ja iloista, kohteliasta ja oikea-aikaista ja sitä sun tätä!

PS.
Miksikö kirjoitin tuommoisella paatoksella? No kun omat ja lähipiirin parin viime kuukauden kokemukset innoittivat. Ja niitähän on ollut kuten:
- uusi, kallis nojatuoli kävi kaksi kertaa tehtaalla 200 kilometrin päässä kun narinaa ei saatu loppumaan
- uuden hyllykön 13 osan toimituksesta ensimmäisellä kerralla 3 osaa oli rikkinäisiä ja noiden kolmen osan vaihtotoimituksessa oli 2 osaa rikkinäisiä ja nyt odotellaan tilalle ehjiä 
- hyllyjen toimitusajatkin heittivät ainoastaan lähes 3 viikkoa
- ja hyllylaskun alv oli laskettu liian suureksi kun oli käytetty hatusta keksittyä prosenttia
- pysäköintihallin uusi sähkölukon avain ei toiminutkaan luvatulla tavalla vaan se saadaan toimimaan mahdollisesti jo lähipäivinä
- soiton eräästä yrityksestä piti tulla jo eilen ja tänäänkään ei kuulunut mitään
- marketin siivulihapakkaus oli jo valmiiksi pilaantunut huolimatta tuoreesta päiväyksestä.
Jos aikajanaa jatkaisi puoleen vuoteen, löytyisi lisää tapauksia, jotka kuuluvat tähän aiheeseen! Voiko näiden tapausten perusteella mainostaa ja kehua suomalaista vastuuntuntoa, toiminnan ja tuotteiden laatua? Minä vaan kysyn!



Laitoin tähän hiipuvan juhannuskokon kuvan jos vaikka päästäisiin pian kesään!



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti