Nuohooja Matias Nilsson oli monessa talossa kaivattu mies.
Ammatissaan hänen pätevyyttään ei kukaan kyseenalaistanut eikä moittinut. Tai
moittinut ja moittinut! Nälvimistä ei ehkä voi sanoa moittimiseksi. Sillä häntä
kyllä nälvittiin ja sen teki pääasiassa ja lähes yksinomaan palopäällikkö
Pentti Lotvonen. Nälviminen oli tarkoitettu enemmänkin yhteiseen harrastukseen
innostavaksi, koska tuo harrastus toi merkittävää, ellei suorastaan himottavaa
etua palopäällikkö Lotvosen elämään.
Miehillä oli näet tapana pelata korttia viikonloppuisin paloasemalla
päällikön huoneessa. Huolimatta palavasta innostuksestaan Matias
Nilsson ei ollut kummoinen korttimies. Hän hävisi usein. Tai oikeastaan melkein
aina. Kun oli nokituksen aika ja Nilssonilla oli mielestään hyvät kortit,
saattoi palopäällikkö huoletta panna lisää nokkiin tai katsoa pelin. Oli
nimittäin aivan varma, että palopäällikkö Lotvosen kortit hakkasivat Nilssonin
läpyskät aina. Ja niinhän se olikin! Vaikka miehet eivät pelanneet suurilla
panoksilla, oli reilun kahdenkymmenen yhteisen pelivuoden aikana kilahtanut
Lotvosen perheen talouskassaan melkoinen potti nuohooja Nilssonin piippuhommissa tienaamia rahoja.
Varat oli pääosin käytetty perheen ajoneuvokaluston
ylläpitämiseen, sillä toki isäntähän perheessä varojen käyttöä hallitsee.
Ainakin Lotvosen mielestä, jonka oli kiittäminen Nilssonia perheen nelisen
vuotta vanhasta hopeanharmaasta Peugeotista. Malli oli 205. Palopäällikön
mielessä oli pyörinyt jo jonkin aikaa ehdotus korottaa hieman panoksia
esimerkiksi vähintään yleisen työehtosopimuksen korotustason verran. Sillä
hänellä nimittäin teki mieli Peugeot 305:n farmarimallia. Nuohoustaksojen
nousua ei voinut ehdottaa perusteeksi, sillä ne eivät olleet nousseet lähes
seitsemään vuoteen. Onneksi SAK piti huolen siitä, että palkat nousivat ja sitä
myöten yritysten kurjuus lisääntyi. Mutta sehän ei ollut työmiehen ongelma.
No Matias Nilssonin ammatinharjoittamisestahan tässä piti
kertoman. Nilsson oli nuorena miehenä pikkuhommista säästämillään varoilla
hankkinut polkupyörän, Mercuri merkiltään. Pyörällä alkoi olla ikää jo runsaat
25 vuotta. Lukuun ottamatta lukuisia uusia kumeja, siis tällä tarkoitetaan
polkupyörän kumeja, ja muutamia ketjuja oli pyörä palvellut miestä
moitteettomasti. Mercurin selässä oli kuljettu jopa lähikuntiin saakka
tuuraamaan työstään estyneitä virkaveljiä. Ja muutamana Nilssonin hurjana
nuoruusvuotena oli Mercurin tangolle saanut laskea pyöreän peräpeilinsä monen
neidon kaunismuotoiset lihaksetkin.
Käytännössä tuon ilon oli saanut oikeastaan jokainen neitonen,
jota kuka tahansa kylän miehistä suinkin vain saattoi himota. Silloin jos
neitonen ei ollut enää niin nuori ja notkea, että tangolle nousu olisi helposti
onnistunut tai olisi ollut muuten luontevaa, oli matkaa tehty pyörää
talutellen. Jos pyörä olisi ollut elävä ja ajatteleva olento, olisi se
saattanut kiihottua noista kokemuksistaan ja ilmaista kateutensa omistajan
pyöränsä vierellä tien pientareella tai monesti myös läheisessä ladossa
kokemiin nautinnon hetkiin. Mercuri olisi voinut osoittaa kateutensa
esimerkiksi tyhjentämällä kuminsa, mutta siitä seurannut pumppaaminen olisi
saattanut vaan palauttaa mieleen kateuden aiheen ikävällä tavalla.
jatkuu ...
Ei voi olla totta! Pyöräilevän sankarin tarinoita, viimein! Pitkästä aikaa päätin pyörähtää katsomaan, mitä tänne on lisäilty, ja hyvän startin sai tämä päivä. Ihan älyttömän mielenkiintoinen ja hauska aloitus. Kiitos!
VastaaPoistaKiitos kommentistasi! Vastaaminen on viivästynyt maailman huonojen nettiyhteyksien takia. Mutta onhan pyöräily oiva laji monella tapaa!
Poista