/>/> VANHUS STADISSA

tiistai 12. toukokuuta 2020

Elisa Kirja - oiva e-kirjapalvelu

Helsingin Sanomissa kirjoitettiin päiväkirjan pitämisestä näinä ankeina aikoina. Minäkin olen vuosikymmenten aikana aloittanut monta kertaa päiväkirjan pitämisen. Parhaina aloituskertoin olen saanut kasaan jopa kokonaisen kahden päivän merkintäketjun. Työaikana oli kalenteri täynnä merkintöjä, joista ei ulkopuolinen olisi saanut mitään selvää. En saanut usein minäkään! Kun tietokoneet, läppärit ja älykännykät putkahtivat maailmaan, olivat niiden kalenterit suuri pelastus asioiden muistiin merkitsemiselle.

No mutta, eihän minun pitänyt kirjoittaa päiväkirjoista vaan päivän kirjoista. Ne on kirjoja, joita pidellään kädessä, hypistellään ja luetaan, tai nykyisin fiksumpi vaihtoehto on lukea päivän kirjoja e-kirjoina tietolaitteelta. E-kirjoilla säästyy lattiapinta-alaa, kun ei tarvita enää kirjahyllyä, voi kuljettaa kirjanippua jopa taskussa ja e-kirjoja voi lukea aivan missä vain. Jopa kahvilassa, kunhan nyt joskus semmoisiin taas päästään!


Kuvailen seuraavassa hieman e-kirjakauppaa, jota olen käyttänyt jo vuosien, vuosien ajan. Käytän palvelua pääasiassa Applen iPadillani, josta lukeminen on paljon helpompaa kuin kännykän ruudulta, jota sitäkin joskus käytän. Olisipa e-kirjat olleet olemassa aikoinaan työmatkoillani! Olisi ollut laukku paljon kevyempi kantaa.

ELISA KIRJAKAUPPA JA ELISA KIRJA

Elisan e-kirjojen kanssa operoidaan seuraavalla tavalla:

1. Kirjavalikoimaa selataan tietokoneella tai älylaitteen selaimella (esim. Chrome, Firefox, Safari). Osoite Elisan kirjakauppaan on https://kirja.elisa.fi/   Voit selailla tarjontaa rekisteröitymättä tai kirjautumatta. Mutta kirjojen hankkiminen vaatii rekisteröitymisen.




2. Rekisteröityminen palveluun tehdään klikkaamalla oikeassa yläreunassa olevaa pallonaamaa. Siitä avautuu valikko, jossa on alimpana sana Rekisteröidy. Klikkaa sitä ja näytölle avautuu sivu, jossa kysytään tietosi ja pyydetään sähköpostiosoitteesi sekä salasana (muista valita uusi ja turvallinen) palveluun. Alla ovat vielä muutamat kysymykset lisäpalveluista sekä sopimusehdot ja viimeisenä Rekisteröidy-"painike".


Palvelusta löytyy sekä e-kirjoja että äänikirjoja. Hintaluokat vaihtelevat suuresti, mutta sieltä löytyy myös suunnaton joukko klassikkokirjoja ilmaiseksi. Elisa kirjakauppa tarjoaa rekisteröityneelle käyttäjälle sähköpostiviesteillä jatkuvasti edullisia tarjouskirjoja sekä kertoo myös uutuuksista.

Itse olen hankkinut iPadilleni yli 200 kirjaa. Osan niistä Elisa on tarjonnut vuosien saatossa milloin minkäkin juhlan kunniaksi. Mm. kirjamessujen aikaan on ollut aina hyviä tarjouksia. Olen ostanut suurimman osan kirjoistani tarjoushinnoilla, paitsi muutamat kohutut uutuudet olen ostanut koko rahalla. Noin puolet e-kirjoistani on laitteella ja osa Elisa Kirjan palvelimella omassa kirjahyllyssäni, josta voin ladata ne takaisin laitteelleni milloin tahansa.

Eräs parhaista puolista Elisa Kirja-palvelussa on ollut se, että maksan ainoastaan siitä minkä ostan. Aiemmin palvelussa ei ollut nykyisin monella e-kirjakaupalla esiintyvää kk-maksuista palvelua. Nyt sekin näyttää saavuttaneen Elisa kirjakaupan, mutta edelleen ensisijainen vaihtoehto on ostaa ainoastaan yksittäinen haluamansa kirja. (Elisan kk-hinta näyttää olevan 8,90 Euroa, joka oikeuttaa kahden kirjan lukemiseen kuukaudessa.) Kk-maksuominaisuuden järkevyys riippuu tietenkin siitä, minkä verran luet. Ahmien lukevalle ei ehkä kirjapalveluiden n. 10 Euron seuduissa pyörivä kk-hinta ole merkittäväkään, mutta jos luet vähemmän tai satunnaisesti ovat esim. Elisan tarjouskirjat 3,90 tai 4,90 Euron hintaan oivallinen vaihtoehto.

3. Seuraava vaihe on ladata omaan älylaitteeseen lukemiseen tarvittava Elisa Kirja-sovellus sovelluskaupasta (Googlen Play Kauppa ja Applen App Store). Sovellukseen kirjaudutaan samoilla tunnuksilla, jotka luotiin Elisan nettisivuilla kirjakauppaan rekisteröityessä. 


4. Ostetut tai hankitut ilmaiset klassikot ilmestyvät automaattisesti älylaitteellesi Elisa Kirja sovellukseen omaan kirjahyllyysi.



Yllä näkyy oman sovellukseni etusivu. Ylärivillä on kirjat, joita olen jossain vaiheessa aloittanut tai selaillut. Kirjan vierellä oleva palkki kertoo, kuinka paljon olen kirjaa lukenut. Alempi kirjarivistö näyttää kirjat, joiden lukemista en ole vielä aloittanut. Molempia palkkeja voi selata sivulle, jossa näkyy lisää vaihtoehtoja aloitetuista ja aloittamattomista kirjoista. Huom! Vihreä pallo kirjankannessa vasemmalla kertoo, onko kyseessä e- vai äänikirja.


Kuva edellä kertoo kirjahyllyni koko sisällön. Ylhäällä on palkki, jossa on luettelot (kaikki, ladatut, e-kirjat, äänikirjat, keskeneräiset, luetut) kirjojen eri vaiheista.

5. Ja sitten eikun lukemaan, kun ensimmäiset hankinnat on suoritettu!

En ole mainosmies, enkä mainosta Elisa Kirjaa muuten kuin helppona itselleni toimivana vaihtoehtona. Omalla kohdallani palvelu on toiminut kaikkien käyttövuosieni aikana loistavasti.

Muuten olen myös vankka Helmet-kirjaston puolesta puhuja. Kirjastojen e-kirjapalvelut ovat kehittyneet huimasti ja niitä kannattaa ehdottomasti hyödyntää niiden helppouden ja monipuolisuuden takia. Käykää tutustumassa myös Helmet-palveluihin!



sunnuntai 10. toukokuuta 2020

Viherpaja - keidas Vantaalla

Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa, laulettiin jo vuosia sitten. Mutta sisällytettiinkö siihenViherpaja? Enpä usko! Olisi pitänyt!

Viherpaja on reilut 3.500 m2 käsittävä, Suomen mittakaavassa suunnaton puutarhakeskus Vantaalla. Osoitekin on tietenkin kasveihin liittyvä eli Meiramikuja 1. Puutarha on erikoistunut viherkasveihin, mutta erikoisuuksia löytyy mittava määrä. Niitä ovat mm. bonsai-puut ja kaktukset. Lisäksi eräässä hallissa on aito japanilainen puutarha puroineen ja karppeineen.

Tällä hetkellä, kun kotipuutarhojen kasvukausikin on käynnistynyt, on Viherpaja sopivasti tulvillaan monenlaisia puutarha- ja pihakasveja. Menkää ihmeessä tutustumaan paikkaan ja hämmästykää kasvien runsautta. Älkää antako vaatimattoman sisäänkäynnin pettää, sillä sen takaa löytyy useamman kasvihuoneen laaja kokonaisuus.

Laitan seuraavaksi melkoisen joukon kuvia ilman sen suurempia selityksiä. Minä en juurikaan tunne kasveja, ellei oteta huomioon maitohorsmaa, nokkosta ja neliapilaa. Muut kasvit ovat mielestäni pääosin asparaakuksia.

Kasvihuoneissa on hieman ahdasta liikkua, mutta kävijät osaavat kyllä väistellä ja turvaetäisyydetkin toimivat kohtalaisesti. Ostopakkoa Viherpajassa ei ole, mutta kyllä sieltä aina jotain mukaan lähtee.

Nauttikaa kuvista ja käykää tutustumassa Viherpajaan! Ja käykää myös ylipäätään ulkoilemassa! Nyt ovat kevätkelit likipitäen parhaimmillaan.






































Ja ajatelkaa! Tuossa oli ainoastaan pieni osa Viherpajan kasveista.




maanantai 4. toukokuuta 2020

Netistä ostaminen - kokemuksiani

Näin Digitukiviikon alkajaisiksi oli postaukseni sisältö kääntynyt koodikielelle. Niinpä ajattelin antaa tukeani kaikille seuraajilleni julkaisemalla postaukseni uudelleen ja toivottavasti ilman koodausta. En osaa edes arvata, mikä edellisessä meni pieleen. Näinä aikoina voi odottaa kaikenlaisia yllätyksiä.

Kirjoittaa tuhrustan tähän hieman omia kokemuksiani nettiostoista ja laitan ohjeeksi muutaman viranomaisten sivuston. Niiden sisältämiin ohjeisiin tutustumalla saat hyviä neuvoja nettiostamiseen. Vaativinta siinä ovat myyjän ja maksutapahtuman varmistamiseen liittyvät asiat, joiden suhteen on syytä olla aina hyvin huolellinen.

Seuraavilta sivustoilta (klikkaa otsikkoa, niin sivusto avautuu) löytyy ostamiseen ja em. varmistuksiin liittyviä ohjeita:

Virastojen vinkkejä turvalliseen nettiostamiseen
Kuluttajaliitto: Verkko-ostaminen ja kuluttajasuoja
Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes): Tuoteturvallisuudesta
Kilpailu- ja kuluttajavirasto: Vahva tunnistautuminen

Kirjoitan seuraavassa ensisijaisesti tavaran tilaamisesta ulkomaisista nettikaupoista, mutta sivuan myös kotimaista nettikauppaa.

Olen luonteeltani (uskokoon kuka tahtoo!) hyvin varovainen kaikenlaisten uusien asioiden suhteen. Meni pitkään ennen kuin uskalsin ryhtyä nettikaupoille. Mutta tarve vei minutkin lopulta mukanaan.

Ruokaostokset kotikylillä

En ole itse tilannut Helsingissä kuin pari kertaa ruoka-annoksia netin kautta. Molemmilla kerroilla toimitukset tulivat nopeasti ja annokset olivat vielä lämpimiä tullessaan. Lähipiirissäni on kuitenkin varsin runsaasti kokemusta sekä ruoka-annosten että kauppatilausten tekemisestä netissä. He ovat olleet erittäin tyytyväisiä toimintaan ja toimituksiin.

Nettisovellusten toimivuus on em. tuotteiden tilaaamisen suhteen kehittynyt jatkuvasti paremmaksi. Monet ravintolat ovat tänä poikkeusaikana kehittäneet omia noutopalveluitaan (tilaus netissä, nouto ravintolasta). Wolt-sovelluksen kautta pystyy tilaamaan annoksia kotiin toimitettuina.

Kauppojen sovelluksista pisimpään toiminut S-ryhmän Foodie on toiminut aina loistavasti. S-ryhmä toimittaa sekä kotiin että muutamiin pääkaupunkiseudun noutopisteisiin. Kaupan keräämiä tilauksia voi noutaa myös itse muutamien isojen yksiköiden noutopisteistä. Myös K-kaupat ovat kehittäneet ostosten toimituspalvelujaan nopealla tahdilla ja onnistuneet toimissaan. Tällä hetkellä toimitusajat ovat vaan venyneet runsaan kysynnän takia.

Kenkä- ja vaateostoksilla

Olin löytänyt muinoisen kerran ulkomaan matkallani äärettömän hyvät, mukavat kengät. Kävelin ne parissa vuodessa loppun. Janosin uusia, mutta niitä ei suomalaisista kaupoista löytynyt. Selasin nettiä ja lopulta sellaiset löytyivät englantilaisesta nettikaupasta. Tilasin, maksoin luottokortilla ja jäin pidättelemään hengitystäni. Kenkien saapumisen piti ajoittuman etelän lomamatkaani edeltäville päiville, mutta lähtöpäivän aamuun mennessä ne eivät kuitenkaan ilmestyneet. Olin juuri päässyt lentoaseman tullitarkastuksen läpi, kun puhelimeni soi. Lähettipalvelu oli matkalla kotiini toimittamaan tilaustani. Hieman tuskastuneen (taisin jopa kirotakin ajoitusta) kerroin olevani lentoasemalla. Lähetti tarjoutui tuomaan pakettini kentälle, mutta kun kerroin olevani jo tullilinjan takana, sovittiin toimituksen siirtämisestä paluuni jälkeiselle ajalle. Tilasin pari kertaa myöhemminkin samoja kenkiä muista ulkomaisista nettikaupoista. Toimitukset sujuivat aina mainiosti.

Noista kokemuksistani innostuneena tilailin muutaman kerran t-paitoja netistä. Niidenkään suhteen ei ollut ongelmia, kun vain osasi katsoa koot ja materiaalit kohdalleen. Joskus kokojen suhteen joutui arvailemaan, kun salskea varteni on melkoisen monimuotoinen. Kun en ymmärtänyt kaikkien kangaslaatujen eroja, sain pari "peltipaitaa". Ne olivat muuten hienoja, mutta paljon hikoavalle miehelle, niiden materiaali oli kuin muovia hieman kostuttuaan. Rahallisesti menetykset olivat kuitenkin pieniä.

Tietovälineiden ja työvälineiden ostoja

Noista ei ole paljon kerrottavaa, koska kaikki on toiminut hyvin, aiemmin mainitsemani varmistukset huomioiden. Ensimmäisten tilausten suhteen hieman yllätyin, kun tilasin tavaran amazon.de-sivuston kautta, ja tavara tulikin Hong Kongista tai muualta Kiinasta. Olin kuvitellut ostavani tuotteet Saksasta.


Minkään tuotteiden suhteen ei minulla ole ollut tarvetta reklamoida, vaan saapuneet tuotteet ovat olleet juuri semmoisia kuin olen olettanutkin.


Autotarvikkeet

Vuosien saatossa olen hankkinut erilaisia autoon liittyviä lisävarusteita netistä. Nekin ostot ovat sujuneet hyvin, paitsi nyt koronakaudella hommaan on ilmestynyt uusia ulottuvuuksia.


Tilasin kumimatot Ruotsista ja se toimi arvosanalla 10,5. Tuotteet tulivat muutamassa päivässä ja toimittaja ehti jo kyselläkin, tulivatko ne perille. Sen jälkeen he kysyivät emaililla tyytyväisyyttäni tuotteisiin. Siitä seurasi lähes 20:n viestin ketju, jossa keskustelimme tyytyväisyydestä autoon ja vihjeistä sen käyttöön. Myyjällä oli nimittäin samanlainen auto.

Saksasta tilasin erään pikkutiivisteen amazon.de:n kautta. Tein tilauksen tiistai-iltana ja tiiviste tuli torstaina iltapäivällä kotiovelle.

USA:sta noin 1,5 kk sitten tunnetulta tarvikeliikkeeltä tilaamani tuotteet ovat olleet nyt tasan kuukauden Chicagossa US-postin terminaalissa odottamassa kuljetusta Eurooppaan. Myyjän kanssa olemme käyneet viestinvaihtoa. He ovat kertoneet, että lentokuljetuksiin Euroopan rahdeille ei ole riittävästi tilaa ja nyt suunnitellaan laivakuljetusta. Saa nähdä, saanko noita tavaroita koskaan!

Tilasin Aliexpressiltä pari pientä juttua. Sain seurantakoodit toimitukselle, kuten nykyään lähes kaikissa toimituksissa tapahtuu. Toinen noista tuotteista tulikin kohtuullisen nopeasti parissa viikossa. Toisen tuotteen kuljetuskoodi näytti tuotteen menneen Israeliin ja kuitatun siellä vastaanotetuksi. Nyt odottelen, oliko tuo tieto oikea vai joudunko tekemään reklamaation reilun viikon kuluttua. Onneksi kyseessä on ainoastaan 9 Euron arvoinen tuote. Tilausehtojen mukaan rahanpalautus on selvä toimenpide.

Kirjat ja elokuvat

E-kirjoja ja elokuvia olen ostanut paljonkin netistä. Kirjoja jopa erittäin runsaasti. Yleisimmin käyttämäni palvelu on Elisa Kirja, jonka lisäksi olen ostanut e-kirjoja Adlibris-palvelusta ja Kindle Storesta. Muita e-kirjakauppoja olen vältellyt niiden kuukausimaksusysteemien takia. En usko saavani kk-maksuille tarpeeksi katetta, koska luen välillä aika vähän. Maksan mielelläni yksittäisen kirjan sitä halutessani, mutta en halua sitoutua jatkuviin tilauksiin.

Pääsyliput, matkaliput ja hotellivaraukset

Yleisesti tunnettuja matkavarauspalveluita, -sivustoja ja -sovelluksia olen käyttänyt melko paljon. Niiden ehdot ja toiminta ovat olleet pääosin luotettavia. Niiden toimintaa testataankin nyt korona-aikana ja ainakin julkisuudessa olleiden tietojen mukaan nämä ovat hoitaneet varaukset asianmukaisesti.

******************************************** 
Oleelliset asiat tilatessani olivat:
- tarkistin googlaamalla kauppojen tiedot (tunnettuja, hyvät nettisivut, asiakaspalaute hyvää, ehdot kunnossa, yrityksen yhteystiedot löytyvät)
- maksu luottokortilla
- tilaus ja toimitusviestit talteen (esim. kuvakaappauksena)
- toimituksen seuranta

********************************************

 "Yhteenveto"

Kyllä mielestäni netistä voi tilata ja ostaa, kunhan pitää järjen päässään ja huomioi nettiostamisesta annetut ohjeet ja neuvot. Älylaitteisiin on ladattavissa tunnettujen, isojen nettikauppojen sovellukset, joiden käyttäminen on kohtalaisen helppoa. Googlaaminen on hyvä keino hakea tietoja ja neuvoja.

Suositeltavaa on tilata tavarat ensisijaisesti suomalaisesta nettikaupasta, sillä se tukee suomalaista yritystoimintaa. Ja suomalaisten nettitilausten tekeminen esim. yritysten nettisivujen kautta on erittäin helppoa. Kuluttajasuojalaki on turvana, kun asioit suomalaisten yritysten kanssa.

Uskon, että nettiostaminen ja nettitilaaminen tulevat jäämään monen tarpeen suhteen normaaliksi toiminnaksi tulevaisuudessa. Korona-aika on opettamassa ihmisille ja yrityksille uudenlaisen tavan toimia nettiä hyödyntäen.

PS. Muistakaa pitää tietolaitteissanne olevat ohjelmistot päivitettyinä ja ajantasalla!

FreeSVG.org

sunnuntai 26. huhtikuuta 2020

Pinterest - melkoinen tietopankki

Kaikkihan tietävät esim. Facebookin ja Instagramin tai on ainakin kuullut niistä. Vähemmän tuttu palvelu on varmaan Pinterest, joka sekin on sosiaalisen median joukkoon lukeutuva palvelu.


Pinterestissa kootaan kuvia ja omia kiinnostuksen kohteita kokoelmiksi, PIN-tauluiksi. Sinne voi koota omia aiheenmukaisia tauluja, tallentaa niihin toisten käyttäjien tauluista haluamiasi kuvia tai tietoja.

Pinterestin käyttö aloitetaan avaamalla netissä sivu pinterest.com. Sivuston keskellä avautuu ruutu, jossa lukee Hanki tili.

Klikkaa siitä ja täytä pyydetyt tiedot, kuten sähköpostiosoitteesi ja uusi salasana palvelulle (Muista ettet käytä muualla käyttämääsi salasanaa ja että uusi salasana on riittävän turvallinen!). Lisäksi sinulta kysytään kiinnostuksen aiheita. Kun olet täyttänyt nuo kohdat, käy vielä sähköpostissasi vahvistamassa Pinterest-tilin avaaminen. Ja sen jälkeen voit alkaa käyttämään sovellusta luomalla omia PIN-tauluja ja etsimällä sinua kiinnostavia tietoja.

Pinterestiä voit käyttää sekä tietokoneessa pinterest.com-sivulla tai älylaitteeseen lataamallasi Pinterest-sovelluksella. Laitteesta riippuen sovelluksen käyttöön tarvittavat haut sijaitsevat näytöllä hieman eri paikoissa. Esim. iPadilla ovat hakutoiminnot näytön alaosassa, soikeassa kehyksessä neljän ”näppäimen” takana.

Omiin PIN-tauluihin voit kerätä taululle nimeämäsi aiheen mukaisia kuvia hakutoiminnoista tai muiden käyttäjien tauluista. Toiminto tapahtuu tallenna-painikkeella haluamasi tiedon ollessa näytöllä avoimena.
Kuvassa näkyy muutama oma tauluni
Sovellus tunnistaa kiinnostuksen kohteesi ja selaustesi perusteella tutkimasi aiheet, ja lähettää usein sähköpostiisi ehdotuksia niihin liittyen. Samoin saat sähköpostiisi tiedon, kun joku muu käyttäjä tallentaa jotain sisältöä sinun tauluistasi.
Tässä ilmoitus taulustani tallennetusta tiedosta
Pinterestista voi etsiä tietoa, neuvoja, oppia, ohjeita, kuvia, toimintoja, aivan mitä vaan, mikä sinua kiinnostaa, askarruttaa, mietityttää tai mihin tarvitset apua.

Pinterestin käytön voi oppia parhaiten selaamalla ja "surffaamalla" sovelluksen syövereissä. Katsottavaa ja tutkittavaa sieltä löytyy pilvin pimein. Sovelluksen käyttömahdollisuudet paranevat, jos teet hakuja esim. englanniksi. Käsittääkseni sovellus myös kääntää taulujen tietoja muillekin kielille, sillä olen huomannut, että omia taulujani ja niiden sisältöjä ovat tallentaneet myös ulkomaiset käyttäjät. Samoin ehdotuksia tauluihini tulee minulle ympäri maailman.
Haku sanalla "puutarha" antaa yksilöityjä aiheita tai käyttäjien tauluja
Olen itse käyttänyt Pinterestiä pääasiassa iPadilla, mutta myös läppärillä. Olen mökillä touhutessani hakenut sovelluksesta paljon erilaisia rakentamiseen, remontointiin ja askarteluun liittyviä vinkkejä. ”Pahoihin” selausaiheisiin kuuluvat eläinkuvat ja videot, sillä niihin jää koukkuun ja kaikki muut hommat jää tekemättä niitä selaillessa.

Eläinkuvat ja -aiheet ovat parasta katsottavaa
Jos Pinterestissä on paljon hyvää, niin aina löytyy jotain ei niin hyvää! Ärsyynnyn välillä sähköpostiin jatkuvasti putkahteleviin aihe-ehdotuksiin. Tahdon tuskastua noihin jatkuviin viesteihin. Mutta kaikkiaan olen erittäin tyytyväinen Pinterestistä löytämiini tietoihin ja neuvoihin omien harrastuksieni suhteen.

Seuraavassa muutamia kuvakaappauksia esimerkkisivuilta:



Omia taulujani ovat: Työmenetelmät, Pöytä, Harmonica, Työkalut ja -paja, Ukulele, Hylly, Terveys, Näpräystä, Writing, Rantaraput, Eläimiä, Puutarha, Reseptit, Istuin, Nettiohjeita, Wood cart, Nuotiopaikat, Hauskoja, Tv-sarjat, Ulkoilma, Vanha lauta, Apple ohjeita, jne.

Voit itse antaa tauluillesi nimen ja kerätä tauluusi tietoja, kuvia, osoitteita aivan mielesi mukaan.

Etsi, tutki, kaivele ja tee omat taulusi Pinterestiin!

keskiviikko 22. huhtikuuta 2020

Senioriblogeja - löytyykö lisää?

Viimeisimmän postaukseni kommentteihin kirjoitti toiveensa Seniorin silmin-bloggari.
 
Hänen bloginsa viimeisin postaus sisältää toiveen senioriblogien löytämiseksi. Kun painaa tirskautat tuolta ensimmäisen lauseen Seniorin silmin-sanoja (ovat merkityt vähän eri värilläkin), pääset lukemaan hänen blogiaan. 

Erityisesti pari viimeksi kulunutta kuukautta ovat naulanneet niin seniorit kuin lähes kaikki muutkin koteihinsa. Siinä ovat teikäläiset ja meikäläiset joutuneet miettimään elämänsä uuteen kuosiin. Mutta ihminenhän on kekseliäs eläin ja löytää kevyesti itselleen puuhaa. 

Kotitekemisistä lukeminen on senioreille tv:n ohella yksi suosituimpia harrastuksia. Mielenkiintoisimpiin lukupuuhiin kuuluu mm. blogien seuraaminen. Onhan niitä tekemisiä harrastuspuolella paljon muitakin, enkä väheksy niitäkään. Kyllä käsityöt, palapelit, nettipalaverit ja moni muukin puuha käy harrastuksesta ja tekemisestä. Jos olisin mökillä, niin lisäisin ehdottomasti puuhalistaan puutyöt, mutta kun en nyt vielä ole.

Itse kuitenkin äärimmäisen ryhtymisinnottomana keskityn kotioloissa ensimmäisenä mainitsemiini. Välillä toki rämpytän ukulelea epävireisesti aina siihen asti, kun alakerran naapuri tasoittelee kattoaan harjanvarrella. En edes ryhdy tässä kirjoittamaan mitään ruuanlaitosta, siivoamisesta jne. Ne on enemmänkin hengensäilyttämiskeinoja, kuin varsinaisia harrastuksia. 

Mainitsemani Seniorin silmin-blogin kirjoittaja pyytää ilmoittamaan senioriblogeja. Hänen tavoitteenaan on koota kaikkien senioreiden ja muidenkin iloksi niistä luettelo nimikkeen Senioriblogit alle.

Laittakaa nyt nystyrät, ne harmaat siellä tukan alla, töihin ja ilmoittakaa joko minulle tämän postaukseni kommentteihin tietämänne senioriblogit tai vaihtoehtoisesti, lähettäkää viestinne suoraan seuraavaan sähköpostiosoitteeseen seniorinsilmin(at)gmail.com.

Niin ja käykää ehdottomasti lukemassa Seniorin silmin-blogin hienoja postauksia! 
Osoite on seniorinsilmin.net.