/>/> VANHUS STADISSA: Netistä ostaminen - kokemuksiani

maanantai 4. toukokuuta 2020

Netistä ostaminen - kokemuksiani

Näin Digitukiviikon alkajaisiksi oli postaukseni sisältö kääntynyt koodikielelle. Niinpä ajattelin antaa tukeani kaikille seuraajilleni julkaisemalla postaukseni uudelleen ja toivottavasti ilman koodausta. En osaa edes arvata, mikä edellisessä meni pieleen. Näinä aikoina voi odottaa kaikenlaisia yllätyksiä.

Kirjoittaa tuhrustan tähän hieman omia kokemuksiani nettiostoista ja laitan ohjeeksi muutaman viranomaisten sivuston. Niiden sisältämiin ohjeisiin tutustumalla saat hyviä neuvoja nettiostamiseen. Vaativinta siinä ovat myyjän ja maksutapahtuman varmistamiseen liittyvät asiat, joiden suhteen on syytä olla aina hyvin huolellinen.

Seuraavilta sivustoilta (klikkaa otsikkoa, niin sivusto avautuu) löytyy ostamiseen ja em. varmistuksiin liittyviä ohjeita:

Virastojen vinkkejä turvalliseen nettiostamiseen
Kuluttajaliitto: Verkko-ostaminen ja kuluttajasuoja
Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes): Tuoteturvallisuudesta
Kilpailu- ja kuluttajavirasto: Vahva tunnistautuminen

Kirjoitan seuraavassa ensisijaisesti tavaran tilaamisesta ulkomaisista nettikaupoista, mutta sivuan myös kotimaista nettikauppaa.

Olen luonteeltani (uskokoon kuka tahtoo!) hyvin varovainen kaikenlaisten uusien asioiden suhteen. Meni pitkään ennen kuin uskalsin ryhtyä nettikaupoille. Mutta tarve vei minutkin lopulta mukanaan.

Ruokaostokset kotikylillä

En ole itse tilannut Helsingissä kuin pari kertaa ruoka-annoksia netin kautta. Molemmilla kerroilla toimitukset tulivat nopeasti ja annokset olivat vielä lämpimiä tullessaan. Lähipiirissäni on kuitenkin varsin runsaasti kokemusta sekä ruoka-annosten että kauppatilausten tekemisestä netissä. He ovat olleet erittäin tyytyväisiä toimintaan ja toimituksiin.

Nettisovellusten toimivuus on em. tuotteiden tilaaamisen suhteen kehittynyt jatkuvasti paremmaksi. Monet ravintolat ovat tänä poikkeusaikana kehittäneet omia noutopalveluitaan (tilaus netissä, nouto ravintolasta). Wolt-sovelluksen kautta pystyy tilaamaan annoksia kotiin toimitettuina.

Kauppojen sovelluksista pisimpään toiminut S-ryhmän Foodie on toiminut aina loistavasti. S-ryhmä toimittaa sekä kotiin että muutamiin pääkaupunkiseudun noutopisteisiin. Kaupan keräämiä tilauksia voi noutaa myös itse muutamien isojen yksiköiden noutopisteistä. Myös K-kaupat ovat kehittäneet ostosten toimituspalvelujaan nopealla tahdilla ja onnistuneet toimissaan. Tällä hetkellä toimitusajat ovat vaan venyneet runsaan kysynnän takia.

Kenkä- ja vaateostoksilla

Olin löytänyt muinoisen kerran ulkomaan matkallani äärettömän hyvät, mukavat kengät. Kävelin ne parissa vuodessa loppun. Janosin uusia, mutta niitä ei suomalaisista kaupoista löytynyt. Selasin nettiä ja lopulta sellaiset löytyivät englantilaisesta nettikaupasta. Tilasin, maksoin luottokortilla ja jäin pidättelemään hengitystäni. Kenkien saapumisen piti ajoittuman etelän lomamatkaani edeltäville päiville, mutta lähtöpäivän aamuun mennessä ne eivät kuitenkaan ilmestyneet. Olin juuri päässyt lentoaseman tullitarkastuksen läpi, kun puhelimeni soi. Lähettipalvelu oli matkalla kotiini toimittamaan tilaustani. Hieman tuskastuneen (taisin jopa kirotakin ajoitusta) kerroin olevani lentoasemalla. Lähetti tarjoutui tuomaan pakettini kentälle, mutta kun kerroin olevani jo tullilinjan takana, sovittiin toimituksen siirtämisestä paluuni jälkeiselle ajalle. Tilasin pari kertaa myöhemminkin samoja kenkiä muista ulkomaisista nettikaupoista. Toimitukset sujuivat aina mainiosti.

Noista kokemuksistani innostuneena tilailin muutaman kerran t-paitoja netistä. Niidenkään suhteen ei ollut ongelmia, kun vain osasi katsoa koot ja materiaalit kohdalleen. Joskus kokojen suhteen joutui arvailemaan, kun salskea varteni on melkoisen monimuotoinen. Kun en ymmärtänyt kaikkien kangaslaatujen eroja, sain pari "peltipaitaa". Ne olivat muuten hienoja, mutta paljon hikoavalle miehelle, niiden materiaali oli kuin muovia hieman kostuttuaan. Rahallisesti menetykset olivat kuitenkin pieniä.

Tietovälineiden ja työvälineiden ostoja

Noista ei ole paljon kerrottavaa, koska kaikki on toiminut hyvin, aiemmin mainitsemani varmistukset huomioiden. Ensimmäisten tilausten suhteen hieman yllätyin, kun tilasin tavaran amazon.de-sivuston kautta, ja tavara tulikin Hong Kongista tai muualta Kiinasta. Olin kuvitellut ostavani tuotteet Saksasta.


Minkään tuotteiden suhteen ei minulla ole ollut tarvetta reklamoida, vaan saapuneet tuotteet ovat olleet juuri semmoisia kuin olen olettanutkin.


Autotarvikkeet

Vuosien saatossa olen hankkinut erilaisia autoon liittyviä lisävarusteita netistä. Nekin ostot ovat sujuneet hyvin, paitsi nyt koronakaudella hommaan on ilmestynyt uusia ulottuvuuksia.


Tilasin kumimatot Ruotsista ja se toimi arvosanalla 10,5. Tuotteet tulivat muutamassa päivässä ja toimittaja ehti jo kyselläkin, tulivatko ne perille. Sen jälkeen he kysyivät emaililla tyytyväisyyttäni tuotteisiin. Siitä seurasi lähes 20:n viestin ketju, jossa keskustelimme tyytyväisyydestä autoon ja vihjeistä sen käyttöön. Myyjällä oli nimittäin samanlainen auto.

Saksasta tilasin erään pikkutiivisteen amazon.de:n kautta. Tein tilauksen tiistai-iltana ja tiiviste tuli torstaina iltapäivällä kotiovelle.

USA:sta noin 1,5 kk sitten tunnetulta tarvikeliikkeeltä tilaamani tuotteet ovat olleet nyt tasan kuukauden Chicagossa US-postin terminaalissa odottamassa kuljetusta Eurooppaan. Myyjän kanssa olemme käyneet viestinvaihtoa. He ovat kertoneet, että lentokuljetuksiin Euroopan rahdeille ei ole riittävästi tilaa ja nyt suunnitellaan laivakuljetusta. Saa nähdä, saanko noita tavaroita koskaan!

Tilasin Aliexpressiltä pari pientä juttua. Sain seurantakoodit toimitukselle, kuten nykyään lähes kaikissa toimituksissa tapahtuu. Toinen noista tuotteista tulikin kohtuullisen nopeasti parissa viikossa. Toisen tuotteen kuljetuskoodi näytti tuotteen menneen Israeliin ja kuitatun siellä vastaanotetuksi. Nyt odottelen, oliko tuo tieto oikea vai joudunko tekemään reklamaation reilun viikon kuluttua. Onneksi kyseessä on ainoastaan 9 Euron arvoinen tuote. Tilausehtojen mukaan rahanpalautus on selvä toimenpide.

Kirjat ja elokuvat

E-kirjoja ja elokuvia olen ostanut paljonkin netistä. Kirjoja jopa erittäin runsaasti. Yleisimmin käyttämäni palvelu on Elisa Kirja, jonka lisäksi olen ostanut e-kirjoja Adlibris-palvelusta ja Kindle Storesta. Muita e-kirjakauppoja olen vältellyt niiden kuukausimaksusysteemien takia. En usko saavani kk-maksuille tarpeeksi katetta, koska luen välillä aika vähän. Maksan mielelläni yksittäisen kirjan sitä halutessani, mutta en halua sitoutua jatkuviin tilauksiin.

Pääsyliput, matkaliput ja hotellivaraukset

Yleisesti tunnettuja matkavarauspalveluita, -sivustoja ja -sovelluksia olen käyttänyt melko paljon. Niiden ehdot ja toiminta ovat olleet pääosin luotettavia. Niiden toimintaa testataankin nyt korona-aikana ja ainakin julkisuudessa olleiden tietojen mukaan nämä ovat hoitaneet varaukset asianmukaisesti.

******************************************** 
Oleelliset asiat tilatessani olivat:
- tarkistin googlaamalla kauppojen tiedot (tunnettuja, hyvät nettisivut, asiakaspalaute hyvää, ehdot kunnossa, yrityksen yhteystiedot löytyvät)
- maksu luottokortilla
- tilaus ja toimitusviestit talteen (esim. kuvakaappauksena)
- toimituksen seuranta

********************************************

 "Yhteenveto"

Kyllä mielestäni netistä voi tilata ja ostaa, kunhan pitää järjen päässään ja huomioi nettiostamisesta annetut ohjeet ja neuvot. Älylaitteisiin on ladattavissa tunnettujen, isojen nettikauppojen sovellukset, joiden käyttäminen on kohtalaisen helppoa. Googlaaminen on hyvä keino hakea tietoja ja neuvoja.

Suositeltavaa on tilata tavarat ensisijaisesti suomalaisesta nettikaupasta, sillä se tukee suomalaista yritystoimintaa. Ja suomalaisten nettitilausten tekeminen esim. yritysten nettisivujen kautta on erittäin helppoa. Kuluttajasuojalaki on turvana, kun asioit suomalaisten yritysten kanssa.

Uskon, että nettiostaminen ja nettitilaaminen tulevat jäämään monen tarpeen suhteen normaaliksi toiminnaksi tulevaisuudessa. Korona-aika on opettamassa ihmisille ja yrityksille uudenlaisen tavan toimia nettiä hyödyntäen.

PS. Muistakaa pitää tietolaitteissanne olevat ohjelmistot päivitettyinä ja ajantasalla!

FreeSVG.org

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti