/>/> VANHUS STADISSA

tiistai 19. marraskuuta 2013

Oikeuslaitoksen hidas toiminta

Mahtaako ketään muuta hämmästyttää oikeudenpäätösten hitaus? Parhaillaan on meneillään mm. Auerin surmajuttu ja AKT:n Ahde-juttu. Molemmat tapaukset ovat jo vuosia vanhoja. Niitä tutkitaan ja syyllisiä tai syylliseksi epäiltyjä hutkitaan. Mutta päätöksiä ei vain synny! Aina vaan palataan uudelleen istumaan oikeutta ja tuhlataan isoja rahoja selvityksiin ja kymmenien ihmisten työtunteja samojen asioiden vatkaamiseen.

Maallikon silmin nuo tapaukset näyttävät vesiselviltä, mutta jotenkin niissä vaan yritetään saada vetkuteltua syylliset syyttömiksi ja syyttömät syyllisiksi. Oikeuden eri osapuolet iskevät toisiaan milloin tekaistuilla väitteillä milloin todistettavilla väitteillä. Istunnot muistuttavat nyrkkeilyottelua, joka päättyy ratkaisemattomaan kun molemmat ottelijat ovat liian väsyneitä jatkaakseen.

Varmaan istunnoissa käsitellään ja tuodaan esille asioita, joita ei julkisuuteen anneta. Luulisi niiden perusteella syntyvän jotain valmista. Mutta ainakin niiden tietojen perusteella, mitä julkinen sana meille välittää, tuntuu että asiat ovat aivan kiistattomia. Kun meillä on yhdet maailman parhaat poliisivoimat selvittämään rikoksia eikö silloin voi odottaa, että tietoa oikeuden päätöksen tueksi löytyy riittävästi?

Sitten on vielä kokonaan toinen juttu tuomioiden pituudet eri rikoksissa! Niistä voisikin jauhaa pitkään, sillä esimerkkejä löytyy pilvin pimein. Kunhan nyt edes selviäisi pian, että kuka tappoi ja kuka houkutteli ketäkin sänkyyn!!! Ja pipot, huput ja rätit pois päästä kun ollaan oikeuden edessä!

Novelli Posteljoonin viritys osa 3.

-          Päivää, päivää! Se on Valtterilla uusi kärry sitten? Ja posti se kulkee ja kusti se polkee, Tahvanaisen vaari runoili rollaattorinsa takaa Mannerheimintien ja Kuusitien risteyksessä.
-          Jep, jep ja gudaa! Nyt on Itellallakin koittaneet uudet ajat ja saatu uudet pelit ja vehkeet. Kehitys iski lopulta posteljoonin laukkuunkin, vastasi Valtteri ja kiirehti eteenpäin kärrynsä kanssa.
Valtteri jakoi Valpurintie 14:n postit kepeästi siirryttyään hissillä ensin kuudenteen kerrokseen ja sieltä portaita alas juosten. Kärry postasi paikoillaan ulkorappujen vierellä kansi säntillisesti lukittuna samalla kun Valtteri latoi juoksujalkaa postia luukkuihin.
-          Siinäpä oli viitoskerroksen konsultillekin tullut taas kirjeitä kerrakseen ja sisustusjohtajalle monta kuvastoa, tuumi tehoposteljooni postia luukkuun tunkiessaan. On näemmä remonttikin sitten saatu viimein valmiiksi.
Ulos tultuaan Valtteri tsekkasi, että alaovi meni kunnolla lukkoon, tarttui kärrynsä kahvoihin ja painalsi kahvaa. Kärry hurahti liikkeelle kohti suojatien lähtöpäätä ja jalankulkuvaloja, jotka saman tien vaihtuivat punaiselle. Mutta käden irrottaminen kärryn kahvasta ei aiheuttanutkaan mitään reaktioita Valtterin edellisiltana Posti-Porscheksi ristimässä kärryssä.
Kärry porhalsi lempinimensä mukaisesti vauhtiaan lisäten päin ajokaistan toisella puolella palavia punaisia jalankulkuvaloja. Tilannetta ei helpottanut ollenkaan Petaksesta keskustaa kohti ajava Vantaan Liikenteen bussi eikä viereisellä kaistalla ajava Klaukkalan Soran täyteen lastattu rekka, joka kiirehti kohti Mechelininkadulla sijaitsevaa rakennustyömaata. Ajoneuvot saavuttivat Valtterin kärryn ja ottivat kontaktia suorastaan brutaalilla tavalla. Bussikaistalla Petaksen bussiväki hoiteli ensikosketuksen ja sorarekka viimeisteli kontaktin suorastaan jyrämäisellä tavalla.
Valtterin ensimmäinen askel suojatielle ja ajokaistalle Posti-Porschen perään meinasi aiheuttaa muutakin sadetta kuin valtavan kirjekuorituiskun. Onneksi ei lihaa ja punaväriä saatu ilmaan sillä Valtterin itsesuojeluvaisto käynnistyi silmänräpäyksessä havaintoon kohti syöksyvistä isoista ajoneuvoista. Balettitanssijan liikkeitä muistuttavalla notkeudella Valtteri palasi takaisin jalkakäytävälle. Ilma oli sakeanaan erikokoisia kirjekuoria, mainoskirjeitä sekä monenmoisia painojulkaisuja. Valtterin silmään pisti sananmukaisesti Lidlin mainos, jossa näytti olevan tarjouksessa saksalainen Edam-juusto alle seitsemän euron perin edulliseen kilohintaan. Hetken mielessä pyörähti ajatus, että pitääpä poiketa illemmalla Pasilan Lidlissä.
Liikennevalojen vaihtuminen paljasti koko hurjan todellisuuden. Liikenne pysähtyi toviksi kaikkiin suuntiin. Hiljentyneellä ajoradalla paljastui posteljoonin ylipäätään järjestystä rakastavaa sydänalaa korventava karmaiseva näky. Mannerheimintien keskustaan johtavan ajokaistan täytti monenkirjava posti, kärryn muoviset kappaleet sekä 10-linjan ratikkakiskoille lennähtänyt Posti-Porschen sähkömoottori.
-          Porche on poissa! oli Valtterin harras ja kaipauksen täyteinen huokaus kun tajunta havahtui todellisuuteen.
Posteljoonin velvollisuudentunto sai kuitenkin Valtterista nopeasti vallan. Vielä tapahtuneesta pökerryksissä oleva postimies ponkaisi hieman epävarmoin askelin kahmimaan ajoradalle levinnyt postia.
Syli täynnä monenmoista painotuotetta Valtteri kiirehti valojen vaihtuessa takaisin Valpurintie 14 ulkorapulle ja läväytti keräämänsä paperitavaran kivirapulle.

Sen sotkuinen se!

maanantai 18. marraskuuta 2013

Pidätkö juustokakuista?

Jos joku on joskus ajatellut ettei Pikku Huopalahti ole makea paikka asua niin johan pomppas! Nimittäin nyt meillä on oikein oma tai siis Minnan oma JUUSTOKAKKUTEHDAS, josta voi tilata monensortin juustokakkuja. Katsohan seuraavat esimerkit!

suklaashokkiraparperiparatiisitiramisutiikerinintohimo

Tehtaan ja kakkujen tiedot löydät netistä osoitteesta   www.juustokakkutehdas.fi . Jos maistuu, niin tilaa!


Tanssii Tähtien Kanssa finaali

Kilpailun finaalin aloittivat Manuela ja Matti paso doblella, joka oli sävyltään tumma ja harras. Viininmaistelussa tyyliä voisi kuvata termillä viipyilevä. Esityksen tyyli oli kuitenkin taidokasta tanssia, jonka tuomarit palkitsivat 36 pisteellä. Sitä vastoin Raakelin ja Janin punaisen tulisuuden sävyttämä paso doble keräsi tuomaristolta täyden potin, 40 pistettä. Tanssi oli huomattavasti räväkämpitahtinen kuin ensimmäisen parin paso doble. Suuri merkitys esitykselle oli Janin tulisilla liikkeillä, parin monipuolisilla kuvioilla sekä molempien syvällä eläytymisellä. Olin pisteistä kutakuinkin samaa mieltä. Paso doblesta en pidä ollenkaan. Se ei ole mielstäni oikeaa tanssia sen kummemmin kuin rumbakaan.

Toisena tanssina oli Manuelalla ja Matilla charleston, joka on jo heidän aiempana esityskertana osoittautunut heidän vahvimmaksi lajikseen. Tällä leikittelevän helponnäköisellä uuden koreografian esityksellä tulikin kevyesti ja ansaitusti täysi potti, 40 pistettä. Raakelin ja Janin foxtrot oli hyvin kaunista katseltavaa ja leijuvaa liikettä. Rakel sai moitteita rytmin edelle kiirehtimisestään. Pisteitä esitys keräsi kuitenkin 38. Molempien parien tanssit olivat loistavia vaikka tanssit olivat täysin eri tyylisiä. Olisin itse antanut molemmille täydet pisteet.

Vapaaosuudessaan Manuelan ja Matin boogie saivat tuomareilta kommentteja liiallisesta helppoudesta ja lattian riittämättömästä käytöstä. Leikittelevä boogie oli joka tapauksessa mukavaa katsottavaa. Pisteitä tuomaristo herutti 37. Raakel ja Jani tanssivat viimeisenään värikylläisen valoshown sisällä modernin tanssin taidokkaan sikermän. Tuomarit pitivät esityksen tuoreudesta ja yllätyksellisyydestä. Pisteitä Raakel ja Jani keräsivät tuomareilta 40 pistettä. Tämän jälkeen jäätiinkin odottamaan yleisön ääniä voittajan ratkaisemiseksi. Myös vapaissa tanssittiin toisistaan erilaiset tanssit, joita oli hieman vaikeaa verrata. Olisin antanut tasapisteet.

Voittajiksi selviytyivät Raakel ja Jani saatuaan yleisön äänistä 51%. Voitto oli todella ansaittu dramaattisten käännösten jälkeen kun Harri oli loukannut jalkansa ja joutui luopumaan kisasta. Kyllä Janin koreografiat ja Raakelin innostuneempi ote olivat paremmat verrattuna Manuelan ja Matin esityksiin. Raakelin tanssitaitojen kehittyminen oli silmin nähden parempaa koko kilpailun ajan. Eli kyllä lopputulos oli mielestäni oikea!

Onnittelut Raakelille ja opettajlleen Janille!



sunnuntai 17. marraskuuta 2013

Oliko Al Gore oikeassa ilmaston suhteen?

Entinen Yhdysvaltain varapresidentti kiersi 2000-luvun alussa ympäri maailmaa luennoimassa ilmaston lämpenemisestä ja hiilidioksidipäästöjen vähentämisestä. Mm. Suomessa hän kävi luennoimassa vuonna 2006. Hänen ympäri maailmaa pitämästään puheesta julkaistiin vuonna 2006 elokuva "Epämiellyttävä totuus". Elokuva sai mm. 2 Oscar-palkintoa ja Core sai myös Nobelin rauhanpalkinnon ympäristönsuojeluun liittyvien asioiden tietoisuuden levittämisessä.

Ne Teistä, jotka näkivät tuon dokumenttifilmin saattoivat ajatella samoin kuin minä tuolloin. Ei tuollaista tule, tuo on pelkkää peloittelua, tuohan on aivan mahdotonta, kyllä yritykset ja ihmiset osaavat ottaa huomioon haittatekijät ympäristön suhteen! Mutta metsään meni tuollainen ajattelu! Melkoinen osa noista vain vajaa kymmenen vuotta sitten esitetyistä uhkista on jo nostanut päitään ja aiheuttanut luonnolle niitä vahinkoja, joista Goren puheessa ja filmissä varoiteltiin.

Metsiä on paikoin tuhoutunut isoillakin alueilla, monia vesistöjä on saastunut, ilma on saastunut erityisesti suurkaupunkien ja isojen teollisuuslaitosten alueilla, joet tulvivat poikkeuksellisella tavalla, talvet ovat leutoja ja kesät kuumia. Ja mitä kaikkea muuta onkaan tapahtunut tai parhaillaan tapahtumassa?

Juuri tämän juttuni kirjoitushetkellä myllertää lähes koko Suomen alueella poikkeuksellinen syysmyrsky, joka on löytänyt tiensä Atlantilta Norjan ja Ruotsin yli Suomeen. Mitataan tuulennopeuksia, joita ei ole tavattu maassamme ikimuistoisiin aikoihin. Yli satatuhatta taloutta on ilman sähköä ja pahin on vielä ilmeisesti edessä. Puita kaatuu, kattoja lentää, veneitä murskaantuu, monenlaisia tuhoja syntyy!

Meneillään on myös kaivosyhtiö Talvivaaran tulevaisuuden selvittely, jossa taloudella on iso merkitys. Mutta myös epäonnistumiset prosessien hoidossa ja ylioptimistisuus tulosten suhteen ovat johtaneet siihen, että vesistötuhoja ulottuu luoteeseen Oulujoen vesistöön ja etelään kohti Saimaan vesistöä. Kävi Talvivaaralle miten hyvänsä, jatkuu kaivos tai loppuu, ovat ympäristötuhot väistämättömiä! Bioprosessien pysäyttäminen ja vahinkojen korjaaminen vaativat vuosia ellei vuosikymmeniä työtä ja rekkatolkulla rahaa.

Voisimmeko, edes Sinä ja minä, joka tapauksessa omalta osaltamme huolehtia omasta osuudestamme ympäristön suojelusta! Keinoja on monia!!!




Novelli Posteljoonin viritys osa 2.

Kärryt oli saatu toukokuun puolivälissä ja kun Valtterin kieppi alkoi jo aamuvarhaisella, oli hän yleensä reilusti ennen puoltapäivää päässyt vapaalle. Sen jälkeen hänen päivän puuhiinsa oli kuulunut Espanpuiston penkillä istuskellen kevätmekkoisten naisten bongaaminen. Mitäpä sitä poikamies muuta olisi vapaalla harrastanut! Valtterille vaan oli muodostunut kärrystä heti alkuunsa melkoinen ongelma, joka oli kärryn alhainen huippunopeus. Aiemmin Valtteri oli pitkine jalkoineen heittänyt jakelureittinsä varsin rivakasti, mutta nyt jonkin normin mukaan keskivertojakajan vauhdille viritetty kärry ei pysynytkään jakomiehen tahdissa. Tai voisihan sen sanoa, että kärry viivytteli mutta mies ei. Yhtälöön oli siis syntynyt ongelma. Tunti tai jopa yli pois päivän pääharrastuksesta tuntui kohtuuttomalta uhraukselta Itellan alttarille. Ja vieläpä ilman eri korvausta!
Postimies Valtteri oli kuitenkin jo lapsesta asti ollut tekniikasta kiinnostunut ja niinpä hän arveli keksineensä keinon homman korjaamiseksi. Ruskeasuon puolella Koroistentiellä sijaitseva Valtterin vuokra-asunto oli talossa, josta löytyi harrastushuone kellarista ja sinne johti loiva ramppi. Tila oli joskus muinoin palvellut autotallina. Eräänä perjantaina Valtteri ohjasi uuden moottorikärrynsä Mannerheimintien yli ohi Ruskeasuon Teboilin kotitalonsa kellaritiloihin ja kaivoi työkalupakkinsa esille. Arvatenkin tälle kärryn viikonloppuretkelle ei ollut esimiesten lupaa paljon kyselty. Eipä sitä olisi kyllä herunutkaan kärryn perin korkean hinnan takia. Säännöt sanoivat, että jakelukalusto säilytetään aina Itellan tiloissa lataushuoneessa lukittujen ovien takana. Tuo ei kuitenkaan Valtterin intoa paljon hidastanut kun tavoitteena oli omien tarkoitusperien edistäminen!
Lauantain ja sunnuntain aikana kellarista kuului tasainen työkalujen kolke. Valtteri joutui lauantaina pistäytymään Konalan Motonetissa noutamassa muutaman sähköliittimen, pari hammaspyörää ja yhden vaijerin.
-          Onneksi kärry on suomalaista alkuperää ja Tunturi-mopon osat sopivat koneeseen, Valtteri tuumi palaillessaan bussilla Motonetista.
Sunnuntai-iltana hämärän rajamailla tuon Ruskeasuon taloyhtiön pihapensaiden suojassa olisi tarkkaavainen katsoja saattanut hyvällä tuurilla nähdä Itellan keltaoranssisen kärryn pujottelevan happomarjapensaiden välissä. Siellä oli testiajo käynnissä viritysten valmistuttua.
Tyytyväisyyttä puhkuva posteljooni Valtteri näki maanantain vastaisena yönä kosteutta tihkuvia unia Espanpuisto tapahtumien taustana. Maanantaille oli Pekka Pouta luvannut kesän ensimmäisen hellepäivän. Jo heti aamulle oli povattu lähes +20 C-astetta ja iltapäivällä luvattiin menevän rikki jo +25 asteen helleraja. Tuo tieto lupaili mielenkiintoisia näkymiä iltapäivän retkelle Espanpuistoon.

Maanantaina aamuvarhaisella nähtiin mies ja postikärry ylittämässä Mannerheimintietä ja kurvaavan pitkin Korppaanmäentietä kohti Tilkantorin vieressä olevaa jakelukeskusta. Muina miehinä hiljaa vihellellen Valtteri lajitteli ja sijoitti reittinsä postit jakelukärryynsä. Sen verran kiirettä oli etteivät työkaveritkaan ehtineet huomata Valtteri uudenlaista intoa ennen jakelukeikkaansa. Aamun työmatkaruuhkan hieman rauhoituttua marssi postimies Valtteri Ruuskanen Tilkankatu myöten kohti Meilahden jakopiiriään. Joku asiaa tunteva olisi heti huomannut posteljoonin vauhdissa jotain outoa, mutta tavallinen karvahattukansa ei huomannut omien yleensä hyvinkin synkkämielisten alkuviikon ajatustensa keskellä posteljoonin kulussa mitään omituista.
JATKUU ...

Novelli Posteljoonin viritys osa 1

Valtteri Ruuskanen oli postimies jo kolmannessa polvessa. Pitkänhuiskea ja laiha mies, joka ei jäänyt huomaamattomaksi suuressakaan ihmisjoukossa. Kahden metrin korkeudella heiluva vaalea harjatukka näkyi kaiken yli. Valtteri kantoi postin harmaa-keltaista univormua ylpeydellä. Helsingin Meilahden jakopiiri oli tullut vuosien saatossa hyvin tutuksi. Niin lapset kuin aikuisetkin tervehtivät aina iloisesti viheltelevää miestä.
-          Valtsu hei! Miten kärry kulkee? lapset huutelivat aina postimiehen nähdessään.
-          Jep, jep ja gudaa! Hyvin rullaa, hyvin rullaa! Valtteri vastaili tervehdyksiin ja nosti oikean käden etu- ja keskisormen virkalakkinsa lippaan.
Takana oli postimiehen kannalta pari ikävää talvea. Lunta oli tullut siihen malliin, että vanha kuvaus läpi tuulen ja tuiskun ponnistelevasta postimiehestä oli nähty oikein luonnossa. Jopa Valtterinkin huumori oli ollut kovalla koetuksella kun liki parinkymmenen kilon painoinen kantolaukku oli pitänyt ottaa kantoon työntökärryn juututtua lumeen. Reilut metriset hanget stoppasivat kaikki pyörät tehokkaasti. Meilahden sivukatujen jalkakäytävät kuuluivat kaupungin aurausjärjestyksessä viimeisinä putsattaviin väyliin. Posteljoonien sankka joukko olikin protestoinut tiukasti hankalia olosuhteitaan, mutta mitenpä herrat olisivat lumille mitään mahtaneet. Posteljoonit vaativat myös esimiehiltään vahvaa panostusta välineistöön.
Mutta kun tekniikka kehittyy, niin se kehittyy vauhdilla! Siitä oli herunut onnea myös posteljooneille. Eräänä aamuna jakolenkin jälkeen oli jakelun esimies kutsunut Valtterin luokseen.
-          Nyt saadaan kuule Valtsu uudet pelit jakohommiin. Menehän Kauppisen Reiskan kanssa käymään Pasilassa!
Niin olivat Reiska ja Valtsu hypänneet takalaiturin viereen parkkeerattuun Itellan valkoiseen pakuun ja ajaneet Pasilan pääterminaalille. Siellä oli hämmästyneille miehille esitelty uusi jakelukärry. Se oli varustettu sähkömoottorilla ja päällä oli lukittava suojakansikin. Joku teknisen puolen insinööri tai liekö ollut teknikko esitteli kärryn yksityiskohdat ja sen jälkeen oli ajeltu ensi terminaalin sisällä ja sitten treenattiin ulkona kurvaamista parkkipaikalla tolppien ympäri.
-          Te kun saitte nyt opiskella näiden kärryjen vinkeet, niin pystytte näyttämään sitten samat perusjutut muille piirinne kärrykuskeille. Loput piirinne kärryt tulevat ensi viikolla, opastaja oli päättänyt esityksensä.

Valtteri ja Kauppisen Reino olivat saaneet kumpikin oman nimikkokärrynsä ja kolmannen Harjusalmen Mirkulle, joka oli vapaapäivää viettämässä. Kärryt oli lastattu pakuun ja kuorman kanssa oli palattu Tilkankadulle Pikku-Huopalahden jakelukeskukseen. Siitä piti pomojen mukaan alkaman jakohommissa helpommat ajat nyt kun saatiin uudet pelit ja pensselit. Ei tarvinnut työntää, ei pukata, ei tökätä, ei vetää, ei tempoa eikä nykiä. Moottorin kuului hoitaa liikkumisen vaatima lihastyö ja posteljooni vaan sompaili ja näytti kärrylle kulkusuunnat.     JATKUU ...