/>/> VANHUS STADISSA: Lainsuojaton dieselautoilija

torstai 22. marraskuuta 2018

Lainsuojaton dieselautoilija

Ennen oli kolme kovaa R:llä alkavaa automerkkiä: Rotge, Ratsun ja riisseli-Mersu. Entäs nyt? Ei ole enää Rotge voimissaan ja Ratsunikin on muuttanut nimensä. Ja viimein paha on iskenyt riisseeli-Mersuunkin. Ja muihinkin riisseli-autoihin, kuten riisseli-Volvoon. Riisselistä on tullut lainsuojaton.

Niin, siis riisseli tarkoittaa herras-t:n taitavien aikaihmisten kielellä dieseliä. Meinasi jäädä lapsuuden terminologia päälle. Anteeksi!

Ennen dieselautot olivat kulkuneuvojen parasta kaartia, moottorit kestäviä, polttoainetta niukemmin kuluttavia ja säästöä käyttäjälleen tuovia kulkupelejä ja mitä parhaimpia työjuhtia.

Sitten maailma mullistui! Muuan Rumppi keksi merten takana, että ympäristö ei olekaan vaarassa ja Euroopan päättäjäihminen puolestaan totesi tilanteen vahvasti päinvastaiseksi. Heräsi kysymys, mihin suuntaan on syytä ohjata autojen pakoputkesta pöllyävää savua ja höyryä? Suomalaisille se tarkoitti tiukkaa vetoa, joka nyt uhkaa dieselautoja ja muitakin pöriseviä autoja.

Lainsuojattoman tankkauspiste
Dieselpolttoaineen hinta nousee, pakoputkesta tupruavan dieselin ilmansaasteita mitataan silmä ja nenä tarkkana, kaupungit kieltävät dieselautot kaduiltaan, dieselautojen hinnat tippuvat, kukaan ei halua enää dieselautoa, jne. Kohta dieselautoja ja -autoilijoita kivitetään kuin pahimpia huorintekijöitä.

Pian ei dieselauton omistaja uskalla kävelläkään kuin pimeällä ilman valoja ja heijastimia. On vaihdettava kadun toiselle puolelle, jos joku tulee vastaan. Nyt alan vähitellen ymmärtää lainsuojattomia ja velkojiaan pakenevia. On oltava koko ajan hereillä, pelättävä kaikkea liikkuvaa ja väisteltävä kiinnijäämistä.

Mitä tämmöisessä tilanteessa voi pieni ihminen tehdä? Pitääkö nuolla haavansa ja kärsiä auton hinnan romahtaminen? Ja mitä sitten? Nuolemiseen vastaus jo lienee selvä - pitää vaan nuolla ja kärsiä! Mutta jos haluaa tai erinäisitä syistä pitää ajella autolla, vaikkapa mökille marjaan ja sienestämään tai uimaan tai jotain?

Mitä sitten lainsuojaton saasteautoilijan voi tehdä? Onko enää mitään muuta mahdollisuutta kuin tilata Tesla 3 ja siirtyä sähköautoilijaksi. Ensimmäiset Tesla 3:t tulevat Suomeen ensi vuonna, mutta muita malleja on kyllä lähes heti saatavilla. Tesla ei saastuta, ei pörise, ei pöllyä. Sillä ajelu tapahtuu pistorasialta toiselle, kunnes virkamies keksii uudet sanktiot sillekin nautinnolle, sillä nautinnosta verotetaan aina. Onneksi on Lotto vetämässä!

Tesla 3 (https://www.tesla.com/fi_FI/model3)



4 kommenttia:

  1. Itselläkin oli vuosia dieselauto, mutta viime talvena vaihdoimme kaasuautoon kun niiden tankkauspisteet ovat lisääntyneet. Olimme kyllä vuosia tyytyväisiä dieseliin, mutta samoin nyt myös kaasuautoon. Eihän sitä kaikki tietenkään Teslaa voi hankkia, mutta onhan ympäristöasiat hyvä ottaa parhaansa mukaan huomioon. Alkuun hieman se kaasun tankkaus ihmetytti ja toivoin, että olisi jokin tankkauspalvelu, joka hoitaisi sen puolestani.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Tuula kommentistasi!
      Tuo kaasuauto oli ratkaisuna mielenkiintoinen. Pohdin sitä yo. postausta kirjoittaessani, mutta matkani ympäri Suomea olisi olleet vaikeita tankkauksen suhteen.
      Päädyin tuolloin 2018 myymään ”viime hetkellä” Volvoni pois. Sen arvo oli jo tippunut alle vuodessa yli 10.000 Euroa. Olin yli puoli vuotta ilman autoa ja lainailin lähipiiriltä, kun tarvitsin. Kiitos heille!
      Tilasin 2019 syksyllä Tesla 3:n, kun siihen sai mm. mökillä tarvitsemani vetokoukun ja hyvän rahoitusratkaisun.
      Nyt, jos alkaisin tekemään tuolloista auton vaihtoa, en enää pystyisi siihen rahoitusratkaisunkaan avulla. Volvon hinnat romahtivat viime vuonna. Tosiasiassa entinen Volvoni maksoi uutena ennemmän kuin Tesla 3 maksaa nytkään. Edestakainen mökkimatkani maksoi Volvolla n. 79 Euroa ja Teslalla n. 19 Euroa lataamalla omalla latauslaitteella. Olen ollut tyytyväinen hankintaani! Säästöjä tulee lisäksi, kun Teslaa ei tarvitse huoltaa.
      Mukavaa ja turvallista autoilua sinulle sekä aurinkoista talven odotusta!

      Poista
  2. Sähköauton hankintaa olen minäkin viime aikoina pohtinut. Olisi se varmasti vähän ympäristöystävällisempi. Diesel on tällä hetkellä ajossa, mutta kaipailee kyllä jo kipeästi huoltoa. Mistähän löytäisin korjaamon huoltamaan pumpun?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä nuo sähköauton hinnat alkavat tippua melkoista vauhtia. Tänä vuonna tulee isoilta, perinteisiltä valmistajilta täyssähköautoja myyntiin. Valtioltakin on kuulemma tulossa lisää tukitoimia sähköautojen hankintaan. Tesla 3 on halvimmillaan alle 50 tuhatta euroa. Latauspaikkojakin löytyy jo melkein joka kylältä ja pystyyhän sitä lataamaan myös tavallisesta maadoitetusta pistorasiastakin.

      Olin itse juuri mökkeilemässä pari viikkoa ja ulkolämmöt vaihteli välillä -6 ja -28 astetta. Minulla on mökillä oma latauslaite ja se helpottaa siellä lataamista. Eipä ollut pakkasen kanssa ongelmia, vaihde vaan ajoasentoon ja liikkeelle. Kotiinpaluumatka 370 km sujui -20 pakkasessa ilman huolia. Pakkanen söi hieman akkua normaalia enemmän, mutta hyvin tarkenin ja matka sujui.

      Kyllähän dieselkorjaamoita on vielä, koska eivät riisselit maasta lopu vielä pitkiin aikoihin. Mutta alahan suunnittelemaan ja tutkimaan sähköautojen tarjontaa. Silloin ei tule hätä, kun hankintapäätös on ajankohtainen.

      Terkkuja ja turvallisia ajoja!

      Poista