/>/> VANHUS STADISSA: Onko autossa päästöjä liikaa? Missä pöllyää?

keskiviikko 1. kesäkuuta 2016

Onko autossa päästöjä liikaa? Missä pöllyää?

Kyllä ennen puhuttiin kylillä, että tuolla se Mattilan Nikke päästelee Renaultillaan niin, että pöly vaan lentää! Meni aikaa ja  Renaultti ruostui ja sitten tehtiin uusia vähemmän ruostuvia Renaultteja ja muitakin merkkejä. Pölytiet päällystettiin öljyn ja kiven sekoituksella, asfaltilla. Ei pölynnyt enää kuin keväällä lumien sulettua kun harjatraktorit polkaistiin liikkeelle.

Hiiren syömää reikä
Mutta kyllä haisteltiin pitkään autojen pakokaasuja ja katseltiin putken päästä tulvivaa harmaata savupilveä. Eikä tiedetty, että se on perin epäterveellistä! Monet keuhkotaudit ja astmat sai alkunsa noista pölyistä ja kaasuista. Keksi tehtailija katalysaattorin auton pakoputken varteen. Oli siinä keramiikkaa ja vieri vieressä pientä pitkää reikää niin, ettei haisukaasu päässyt putken päästä ulos asti ja henkeen saakka. Ei haissut auton savu enää autolle, vaan haisi niin, ettei se enää oikeastaan haissut millekään.

Keraamiikkaa oli tuo katalysaattori ja ajon jälkeen hyvin kuumaa keramiikkaa. Jopa niin kuumaa, että joskus piti olla tarkkana ettei jättänyt autoa kuivaan heinikkoon. Ei edes lauantai-iltana seurojentalon taakse pellolle. Saattoi nääs kuuma keramiikka sytyttää niityn tuleen ja siinä sivussa seurojentalon. Missäpä sitä olisi seuraavana lauantaiehtoona tyttöjä jahdattu! Hiekkaa piti löytää auton alle.

No nyt ei haise, eikä juuri maistukaan, auto siis! Tehotuotetuista elintarvikkeista puhumattakaan! Nyt mitataan päästöjä, joita tavallinen nenä ei edes huomaa. Ja nyt puhun edelleen autoista! Ihmisen päästöt on helpompi huomata. Verottaja keksikin auton päästöt kohteeksi ja nyt sitten tihrutaan silmät tarkkana onko päästöjä 95 vai 125 vai 170 tai pahimmilla pitkälle yli 200. Siihen laitetaan verolasku numeroitten mukaan ja taas autoilija maksaa vaikka vain viattomasti ajelee mökille alle nopeusrajoitusten pehmeällä kaasulla!

Kuva sakastin puolelta.


Otanko tässä nyt sitten kantaa ja minkä puolesta? No otan ja tietenkin terveen keuhkon puolesta! Se pitäisi äkkiä keksiä semmoinen ajoneuvo (tietenkin polkupyörän lisäksi), joka ei saastuta ja saa ihmistä sairaaksi!

Ja säänhaltijan pitäisi rakentaa säävuorot niin, että päivällä paistaisi aurinko ja yöllä sataisi sen verran, että pölyt huuhtoutuisi pois kaduilta ja kujilta!

Kyllä näin on jämpti!




2 kommenttia:

  1. Mietipä, kuinka ennen kuljettiin hevosilla, ratsain tai vaunuissa, ja kivihiilen polttaminen oli mm.Englannissa suurin keuhkosairauksien aiheuttaja. No, kivihiilestä päästiin, mutta sitten autojen pakokaasuista tuli keuhkojen, niin jokaisen ihmisen kuin maapallon vihreiden, tappaja. On jännä miettiä "hevosvoimia". Onko auto tavallaan modernin kärrymiehen ajopeli? Ja ne, jotka olisivat ennen ratsastaneet yksin aavalla, ovat nykyajan pyörämiehiä ja -naisia? Itse en ole koskaan ollut pyöräihminen, vaan kävelijä. Hevosistakaan en ole pahemmin perustanut. Mikähän sellainen ihminen oli vanhassa kulkijoiden paletissa? Samoaja? Patikkamatkailija, jota tiet eivät pidätelleet? Jänniä juttuja.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sinun roolisi olisi varmaan muinoin ollut matkailija-tietäjän, joka olisi varustepussinsa kanssa kierrellyt paikasta toiseen pitkä kävelysauva kädessään. Me nykyihmiset odottelemme parhaillaan sähköautojen vallankumousta! Jospa se olisi pian käsillä!

      Poista