/>/> VANHUS STADISSA: DNA ja sukututkimus

maanantai 13. marraskuuta 2017

DNA ja sukututkimus

En kyllä selvitä tässä kirjoituksessani miten se tehdään tai mitä se tarkalleen on. Nimittäin en osaa enkä ymmärrä.

Kyllä istuin reilut parisen tuntia huuli pyöreänä Tieteiden talon isossa salissa Kruunuhaassa. Meitä oli paikalla salin täysi pääasiassa seniorikansalaisia. Muutamat myöhään tulleet jäivät jopa salin suljettujen ovien taakse kun se palopäällikkö oli pannut salin ihmissisällölle rajan. Mutta me muut ajoissa tulleet istuttiin ja ihmeteltiin sisällä.

Se tuli esille, että 2003 selvitetyt yli 3 miljardia jyvää tai olikohan ne emäspareja, kertoo mitä ja ketä me olemme. Ja minä kun olin tähän asti luottanut kirkonkirjoihin, jotka kyllä vanhemmiten ovat aika hankalia lukea. Siis kirkonkirjan vanhemmiten, ei minun. Mutta kun siellä emästen seassa on geenejä vajaat 25.000 ja kromosomeja 23 paria ja mitokondrioita (mitähän jyviä nekin ovat?), niin on siinä ihminen aika ihmeissään istuessaan itsensä keskellä!

Näppärä Ameriikan laborantti keksi heti tehdä kauppaa tutkimalla meikäläisten syljen suhteita sinne sun tänne, ja selvitellä siinä sivussa tauti- ja lääkejuttuja. Kyllä tuo 2-tuntinen Tieteitten salissa sai pääni äärettömän sekaisin. Ei palautuneet mieleen lukion biologiantunnilta muu kuin onkimadon tikapuuhermosto. Mutta päätin kuitenkin, että syljen heti pulloon ja hieron posken sisällä paketillisen Topz-korvapuikkoja. Siitä saa sitten laborantti selvittää kuka minä olen ja kenen sukua.

Heti huomenna tilaan pullon ja korvapuikot. Sitten jään odottelemaan tuloksia. Henkisesti olen
valmistautunut ottamaan vastaan minulle esi-isien perintönä kuuluvan Keski-Euroopassa sijaitsevan upean vuoristolinnan. Tai voihan se olla joku saarivaltio Karibian sillä osalla, johon hurrikaanit eivät osu. Minun täytyy olla jotain ylevää sukua, koska niin mielelläni syön herkkuja, makoilen ja nautin olostani sohvalla maaten. Se sujuu minulta niin luontevasti. En usko olevani mitään sukua eräälle merentakaiselle nykyhallitsijalle, koska en tykkää juurikaan Twitteristä. Mutta Kiina keisarille voisin ollakin, kun minusta ne lohikäärmelaivat ja palatsit ovat niin hienoja.

Nuo edellä luettelemani vaihtoehdot kuulostavat paljon paremmin minulle istuvilta kuin kirkonkirjojen menneiden 300 vuoden ajalle lupaamat piiat, rengit ja torpparit. Kyllä syljen ylellisen syljen siihen purkkiin ja sisäposkeni kurlaan kunnolleen Pepsodent-suuvedellä ennen puikoilla hieromista. Ja sitten odottelen rauhassa sohvalla köllötellen tuloksia! Olen uusinut jo passinkin siirtyäkseni mitä pikimmin linnaani tai saarelleni!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti