/>/> VANHUS STADISSA: Lofooteilla osa 11, Kohti kotia

keskiviikko 18. syyskuuta 2019

Lofooteilla osa 11, Kohti kotia

Luulitteko, että sinne Lofooteille taisivat jäädä, kun ei ole tullut jatkokirjoituksia? Ei nyt sentään! Kukapa sitä hyväksi koettua kotimaataan hylkäisi seireenien tai vuorten esittäessä kutsujaan! Vaikka mielessä kävi.

No kaikki hyvä ja kaunis loppuu kuitenkin aikanaan! Pysyimme lujina. Oli tullut kotimatkan aika ja aika jättää Lofootit taaksemme. Matkamme jatkui norjalaisen vuoriston läpi, uskokaa tai älkää, kohti koillista. Eli jatkoimme matkaa vielä pohjoisemmaksi kuin missä varsinainen matkakohteemme Lofootit sijaitsi. Seurasimme vuonojen rantoja ja tavoitteemme oli Kilpisjärvi Suomen Lapissa.

Nyt voisi kuvitella, että matkan huimat kokemukset sitten loppuivat! No eivät loppuneet! Toki upeat vuoristomaisemat jäivät taakse ja muuttuivat kumpuileviksi tuntureiksi ja matkan kääntyessä kohti etelää, tasaisen "yksitoikkosiksi" suomalaisiksi metsämaisemiksi. Haikeus mielissämme katselimme vähitellen näkyvistä katoavia vuoria.

Seurasimme vuonojen rantoja kohti Skibotenia. Jouduimme pitämään yllättäen lähes tunnin tauon keskellä tietä erään pienen kylän lähistöllä. Liikenne pysäytettiin siksi aikaa, kun tienvieruskallioilta pudotettiin irtolohkareita ja -kiviä. Onneksi maisemat olivat komeat tuollakin kohtaa.

Vielä kuva hienoista Norjan vuorimaisemista
Norjan puolella saimme nähdä, lähes keskellä ei mitään, hienon Rovijoen putouksen. Se muistuttaa huntua ja siksi sitä kutsutaankin Morsiushuntu-putoukseksi. Arviot putouksen korkeudesta vaihtelevat, mutta se lienee noin 30 metriä. Paikkaa ei helposti huomaa, koska tien varrella on vain pienehkö parkkipaikka. Tien alitse kulkee kapea puro, joka muuttuu pitkäksi putoukseksi sillan toisella puolella. Putous sijaitsee Skibotenin (suomeksi Yykeänperä, on jollain ollut käytössään ylimääräisiä kirjaimia aakkosten lopusta) jälkeen ja matkaa siitä Kilpisjärvelle on noin 35 kilometriä.

Putouksen kanjonia ja hieno aluskasvillisuus aitojen takana
Kun huntu oli katsottu, jatkui matkamme kohti Kilpisjärveä, jossa oli seuraava yöpaikkamme, Lapland Hotel Kilpis. Söimme yhdessä päivällisen, jonka jälkeen osa matkalaisista tutustui paikalliseen kauppaan, osa meni saunomaan ja osa kävi kävelyretkellä Saana-tunturin juurella.

Tervetuloryhmä lähellä Kilpisjärven kylää
Karun jyhkeä Saana
Runsaan aamupalan jälkeen matkamme jatkui jokea seuraten pitkin Tornionjokilaaksoa. Tavoitteemme oli seuraavan yön majapaikka Kemissä, legendaarinen Merihotelli.

Enontekiön Kätkäsuvannossa vierailimme Sannan Putikissa, joka on monien tuntema, erikoinen matkamuistomyymälä. Sanna ottaa matkalaiset vastaan liikkeensä portailla halaten jokaisen tulijan. Kahvi ja munkki maksavat 0,50 Euroa, joka ei ole mikään riistohinta. Fiksuna yrittäjänä Sanna on oivaltanut, että matkalaisen mieli on korkealla edullista kahvia juodessaan. Niinpä ostoksia tuleekin tehtyä runsaista valikoimista kohtuuttoman paljon.

Sannan Putikin julkisivu
Kuvassa Sanna ja kuljettajamme Mika

Pellossa kävimme pikaisesti tutkimassa Vihreän Pysäkin merkkiliikkeiden valikoimia.

Pysähdyimme myös tauolle Kukkolankoskelle. Rannalla oleva miesryhmä oli lippoamassa siikoja, joita näyttikin nousevan tasaiseen tahtiin. Kosken toisella puolella on Ruotsin puolen taloja.

Kemiin hotelli Merihoviin saavuimme iltapäivän myöhäisinä tunteina. Kokoonnuimme matkan viimeiselle, yhteiselle aterialle hotellin hienoon ruokasaliin. Salissa ovat monet tunnetut kotimaan ja maailman kansalaiset viettäneet vuosikymmenten kuluessa enemmän tai vähemmän kosteita tuokioitaan. Mm. presidentti Urho Kekkonen käytti hotellia välietappinaan lukuisilla Lapin matkoillaan. Hotelli valmistui vuonna 1949 huipputyylikkäänä. Hotellissa on pyritty säilyttämään historiallinen ilme.

Kävimme iltakävelyllä Kemin kävelykadulla, joka loisti upeana kukkaistutuksineen ja taidetöineen.

Hieno muraali komisti kerrostalon seinää
Kemistä lähtömme oli hieman haikea, koska meillä kaikilla matkalaisilla oli seuraavana yöpaikkana oma koti ja huikea matkamme olisi iltaan mennessä ohi. Matkasimme hiljaisina viimeisen taipaleen Kemistä Oulun ja Iisalmen ohi kohti Savonlinnaa. Ensimmäinen matkalainen ja oppaamme jäivät jo Kuopioon. Me Savonlinnasta lähteneet pääsimme Mikan ohjastamana takaisin Savonlinnaan.

Ja sitten kiitokset! Sydämelliset kiitoksemme MatkaKososelle, kuljettaja Mikalle sekä oppaallemme Mirjalle! Matka oli suorastaan loistava kokemuksena, ohjelmien osalta, huolenpidollisesti, reitteineen ja maisemineen. Kiitos myös matkaseuralle! Olitte mukavaa porukkaa kaikki tyynni! Kyllä tykättiin kaikesta!

Mika teki mahtavan suorituksen kuljettaessaan meitä turvallisesti ja ammattimaisesti noin 3050 km kolmen valtion alueella. Matkan pituudesta huolimatta en kuullut kenenkään moittivan autossa istumisen raskautta. Mirja selvitti meille matkalla ohittamiemme paikkojen taustoja, paikallista elämää ja piti huolen Mikan kanssa, että emme harhautuneet joukosta.

Tämä oli viimeinen postaus reissutamme Lofooteille. Oliko tämä viimeinen reissumme Lofooteille, jää nähtäväksi?